Kvalitet

Senaste tiden har jag hunnit med en hel del: Har bland annat trollat på en invigning och gått på röda mattan, varit med och inlett en konferens för 300 personer inom ledarskap och HR, och gjort en close up på engelska för en publik bestående av ett 10 tal olika nationaliteter. Kort sagt har det varit varierande veckor 😉

Passade även på att åka på semester i oktober till Sardinen, som visade sig leverera! God mat (återkommer till det), fin natur och fint väder vad mer kan man begära?

Under semestern började jag att reflektera över begreppet kvalitet.  Vi besökte en mängd restauranger i den lilla staden Alghero under vår semestervecka och något som slog mig var den stora skillnaden på bra och dålig mat. Vi provade någon kväll att äta i de turist tätaste kvarteren och blev vi riktigt besvikna. Skaldjursrisotton  smakade akvarium (!?) När vi däremot gick in lite mer för att hitta bra restauranger  (googlade och frågade lokal befolkningen) hittade vi några riktigt genuina resturanger med mycket god mat!

IMG_1231-457x610

 

Hur kan det komma sig att det skiljer sig så mycket åt? Råvaror och kompetent personal kanske man snabbt tänker. Men när jag funderar vidare så tror jag det handlar om passion och en attityd att leverera en upplevelse som innefattar hela resturang besöket från god mat till miljö och bemötande av personal.  Att ha en sådan attityd kan omöjligt föddas ur att tjäna maximalt med pengar heller att nå berömmelse, utan det måste komma från kärleken till det man gör, ha passion. Detta blev så slående när man jämförde en av restaurangerna  som låg vid turiststråken med en mer genuin resturang som låg en bit ifrån….

Vad har detta med mitt trolleri att göra? Allt. Jag har aktivt hållit på med trolleri i 19 år (då räknar jag inte den första förälskelsen som jag hade när jag var runt 7 år). Genom åren har jag såklart både gjort bra och mindre bra uppdrag. Ibland har man frågat sig själv vad man håller på med egentligen och känt att det är dags att sluta, men alltid hittat tillbaka till magin igen. För mig är drivkraften att min publik, mina kunder ska få en så bra upplevelse som möjligt. Ur den drivkraften hittar jag mitt fokus att utvecklas och hela tiden bli bättre.

Jag vill vara som den där italienska restaurangen som låg en bit bort från turiststråken…

På Återseende!

 

 

1 kommentar
  1. Lena
    Lena says:

    Fint skrivet! Jag tror också på att det är en stor dos passion som gör kvalitet. Och lite strössel med glitter 🙂

Kommentarer ej möjligt!